kata-kata semangat

Jgn.... mencintai setinggi langit kerana langit akan runtuh
Jgn... mencintai sedalam laut kerana laut akan surut

Jgn.... mencintai dunia kerana dunia akan hancur

Jgn.... mencintai bunga kerana bunga akan layu

Jgn.... mencintai manusia kerana manusia akan binasa

Cintailah Allah Yang Maha Kekal,Maha Bijaksana

listen al-quran dan terjemahan

Listen to Quran

JOM UJI KEPANTASAN ANDA

Typing Test

Visit the Typing Test and try!

DIARI UMMI

DIARI UMMI
DIARI UMMI

Sunday 20 November 2011

Bukti sains dan sejarah kerasulan Nabi Muhammad

Judul: Bukti-bukti Sains dan Sejarah Kerasulan Muhammad (Edisi Kemas Kini)
Penulis: Dr. Danial Zainal Abidin
Penerbit: PTS Millenia
Tahun: 2009
Bil. mukasurat: 197
Harga: RM 29.00


Lewat buku ini penulis terkenal Dr. Danial, merungkai pelbagai bukti mengenai perutusan Nabi Muhammad SAW sebagai rasul terakhir. Bukti sejarah dibentangkan melalui pernyataan-pernyataan yang tertulis dalam beberapa kitab suci utama dunia, seperti Bible, Vedas, dan Buddha. Nyata menghairankan bukan? Bagaimana kita boleh menggunakan ayat-ayat daripada kitab-kitab tersebut apabila kita tidak tahu kesahihannya, siapa yang menulis atau menyampaikannya, dan isinya yang menyimpang dengan akidah?

Saya tertarik menyelongkar mengenai Bible dan isinya ketika mula membaca karya Dan Brown, The Da Vinci Code. Takut keliru mana fakta mana fiksi, maka buku ini antara usaha saya mencari jawapannya. Sebelum penulis mengambil ayat-ayat dari dalam Bible untuk dijadikan hujah Muhammad sebagai utusan Allah yang akhir, beliau memperincikan dulu autoriti Bible, sejarah penulisan, kesalahan-kesalahan dan pengakuan ahli sejarah dan tokoh kristian mengenai Bible sendiri. Hal ini penting agar pembaca tidak terus semena-mena menghadam isi Bible bilamana Bible itu sendiri BUKAN manuskrip asal Injil lagi. Manuskrip asal Injil sememangnya telah terhapus.

Antara yang disebutkan mengenai kerasulan Muhammad SAW ialah di mana dia lahir, kaum dan keturunan baginda dan jumlah pengikutnya. Terkandung juga nama-nama seperti Mahammudim, Himdah, Paracletos--yang memberi maksud baginda, membawa Shalom yakni Islam untuk umatnya. Orang Kristian menganggap ayat-ayat yang berkaitan adalah perihal Nabi Isa atau Jesus, tetapi jika menelitinya dengan baik-baik ternyata ia merujuk kepada Nabi Muhammad SAW.

Bukti dalam kitab Hindu pula menyebut Nabi Muhammad sebagai utusan terakhir atau Kalki Avatar. Tiga lagi nama yang membawa maksud 'Yang Terpuji' contohnya Ahammidhi (Ahmad), nama ibu dan bapa baginda dan berbagai-bagai lagi fakta ada tercatat dalam Vedas dan Purana. Tidak kurangnya juga dalam kitab agama Buddha, di mana Gautama Buddha sendiri berpesan kepada pengikutnya mengenai utusan akhir zaman ini. (Nama-nama ini saya temui buat pertama kali di dalam 1511H [KOMBAT}] karya Faisal Tehrani, mungkin ada yang perasan. Juga salah satu sebab saya membeli buku ini.)

Tidak cukup dengan itu, dikukuhkan pula melalui sirah Nabi sendiri. Tokoh-tokoh Musyrikin pada zaman baginda seperti Abu Jahal mengakui kebenaran Nabi Muhammad SAW sendiri! Selain itu juga, bukti-bukti sejarah seperti ramalan dalam Al-Quran, sifat dan peribadi Nabi yang tiada cela dan cacatnya, semuanya dijelaskan bagi menampakkan betapa Muhammad memang utusan yang ditunggu-tunggu semua.

Bukti-bukti sains pula adalah dalil naqli saintifik dari Al-Quran dan As-Sunnah. Perihal Big Bang dan kewujudan subpartikel di dalam Al-Quran misalannya, adalah bukti Al-Quran itulah sebenar-benar kalam Tuhan, dan tentunya Rasul ummi yang membawanya itulah utusan Dia.

Paling menyentuh nubari adalah ketika membaca pelbagai testimoni tokoh-tokoh bukan Islam, kebanyakannya paderi Kristian, yang mengakui kepalsuan Bible dan ajaran Kristian kini, dan akhirnya menemui hidayah untuk memeluk agama Islam. Saya sangat-sangat mencadangkan anda membaca buku karangan Ahmad Deedat bertajuk The Choice. Di dalamnya terkandung pembongkaran panjang lebar di mana salah silapnya Bible, dan juga ada kenyataan sama tentang Muhammad di dalam Bible sebagaimana terkandung dalam buku ini.

Sangat kagum dengan penulis kerana beliau mampu membuat kajian yang holisitk mengenai subjek ini. Nota hujung buku ini adalah buktinya. Beliau banyak merujuk sumber bahasa Inggeris dan diterjemahkannya ke dalam bahasa Melayu, di samping mengekalkan teks inggeris sebagai rujukan. Ini memudahkan pembaca memahami setiap hujah. Melalui buku ini saya yakin The Da Vinci Code karangan Dan Brown bukanlah terlalu fiksi sekarang, khususnya apabila Brown meyatakan ketuhanan Nabi Isa/Jesus adalah hasil perbincangan majlis khas...ya, ada benarnya, kerana memang ada sebuah majlis khas yang menentukan isi agama Kristian pada abad ke-13 dahulu, kerana sebelum itu pada 1215, Tuhan masih dipercayai sebagai ESA, bukan tiga seperti dalam Tritunggal!

Buku ini menjadi antara koleksi yang amat berharga saya, dan pasti saya akan ulang baca.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...