kata-kata semangat

Jgn.... mencintai setinggi langit kerana langit akan runtuh
Jgn... mencintai sedalam laut kerana laut akan surut

Jgn.... mencintai dunia kerana dunia akan hancur

Jgn.... mencintai bunga kerana bunga akan layu

Jgn.... mencintai manusia kerana manusia akan binasa

Cintailah Allah Yang Maha Kekal,Maha Bijaksana

listen al-quran dan terjemahan

Listen to Quran

JOM UJI KEPANTASAN ANDA

Typing Test

Visit the Typing Test and try!

DIARI UMMI

DIARI UMMI
DIARI UMMI

Monday 30 July 2012

HIKMAH RAMADAN

Hikmah Ramadhan




Kertas kerja bertajuk “HIKMAH RAMADAN” ini telah dibentangkan di Muhammadiyah 
Welfare Home, Singapura pada 19 November 2000 bersempena bulan Ramadan al-Mubarak. 
 Beribu kesyukuran penulis ucapkan ke hadrat Allah Azza wa-Jalla kerana dengan izinNya penulis 
mampu menyumbangkan kulliah dan diberi kepercayaan oleh pihak berkenaan menyampaikan 
kewajipan dakwah Islamiyah di Singapura.
            Penulis berterima kasih juga kepada Presiden Persatuan Muhammadiyah Singapura 
Ustaz S. Hussain S. Yacob, kepada Pengarah Unit Pembangunan Sumber Persatuan Shaik 
Dawood Tahir, Ustaz Nor Ibrahim, Saudara Aron Rasikin dan kepada semua AJK yang 
menjayakan majlis ceramah yang mulia ini.  Jazakumullahu khairan kathiran.

HIKMAH RAMADAN

            Bulan Ramadan adalah bulan mulia yang dikenali sebagai bulan ibadah yang dipenuhi dengan 
kebaikan, hikmah dan barakah.  Hal ini telah dijelaskan oleh Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam:
قَدْ جَاءَ كُمْ رَمَضَانُ شَهْرٌ مُبَارَكٌ.
"Telah tiba kepada kamu bulan Ramadan, bulan keberkatan".[1]
 
            Telah dimaklumi oleh sekalian muslim dan muslimah bahawa Allah Subhanahu wa-Ta'ala 
 telah memerintahkan kepada setiap orang-orang yang beriman agar berpuasa di bulan Ramadan.
  Terdapat banyak ayat-ayat muhkamat yang mewajibkan mereka berpuasa apabila tiba bulan
 Ramadan sebagaimana firman Allah: 
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِىْ اُنْزِلَ فِيْهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالفُرِقَانِ ، فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ.
 
"Pada bulan Ramadan yang diturunkan al-Quran, sebagai petunjuk bagi manusia 
dan keterangan dari petunjuk, memperbezakan antara hak dengan yang batil maka
 sesiapa yang hadir di antara kamu di bulan itu hendaklah ia berpuasa". 
                                                                                                                    Al-Baqarah, 2:185.
            Puasa dibulan Ramadan merupakan perisai dari melakukan maksiat dan kejahatan, 
penyelamat dari siksaan api neraka dan pembuka jalan untuk ke syurga. 
 Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda:
مَنْ آمَنَا بِاللهِ وَبِرَسُوْلِهِ وَاَقَامَ الصَّلاَةِ وَصَامَ رَمَضَانَ كَانَ حَقًّا عَلَى اللهِ اَنْ يُدَخِّلَهُ الْجَنَّةَ.
 
"Sesiapa yang beriman kepada Allah dan RasulNya, mendirikan solat dan 
berpuasa di bulan Ramadan, maka adalah satu kebenaran atas Allah memasukkannya ke  
syurga".[2]
 
            Terlalu banyak dalil-dalil dari al-Quran dan hadis-hadis sahih yang menerangkan tentang kebaikan, 
barakah dan pahala yang diberikan oleh Allah Subhanahu wa-Ta’ala kepada orang yang berpuasa dengan 
penuh keimanan dan kesedaran sebagaimana dijelaskan di beberapa
hadis Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam:
اَلصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنْ عَذَابِ اللهِ.
"Puasa itu adalah perisai (penyelamat) dari azab Allah".[3]
            Orang yang berpuasa dilarang dari berkata-kata yang kotor seperti mengumpat, menyakiti orang lain
 dengan perbuatan dan mulutnya serta tidak boleh memaki-hamun sembarangan.  
Tegahan ini terdapat dalam hadis Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam
اَلصَّوْمُ جُنَّةٌ فَاِذَا كَانَ اَحَدُكُمْ يَوْمًا صَائِمًا فَلاَ يَرْفَثْ وَلاَ يَجْهَلْ فَاِنِ امْرُؤٌ شَتَمَهُ اَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ اِنِّيْ صَائِمٌ.
 
'Puasa itu perisai, apabila ada salah seorang kamu di suatu hari sedang berpuasa, 
maka janganlah berkata-kata keji (kotor), jangan berlaku jahil dan jika ada 
seseorang memakinya atau mahu membunuhnya maka katakanlah sesungguhnya
 aku sedang berpuasa".[4]
 
            Kemuliaan orang yang berpuasa di sisi Allah berbeza dengan ibadah-ibadah yang lain, 
sehingga pahala orang yang berpuasa ditulis sendiri oleh Allah ‘Azza wa-Jalla
كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ اِلاَّ الصَّوْمَ ، فَاِنَّهُ لِيْ وَاَنَا اَجْزِى بِهِ ولِخُلُوْفِ فَمِ الصَّائِمِ اَطْيَبُ عِنْدَ اللهِ مِنْ رِيْحِ الْمِسْكِ.
 
"setiap amal kebaikan Bani Adam (ditulis oleh malaikat) pahlanya, kecuali
 orang yang berpuasa sesungguhnya ia adalah bagiKu dan Akulah yang
 memberinya pahala puasanya.  Dan bau mulut orang yang berpuasa lebih 
baik di sisi Allah dari bau kasturi".[5]
 
            Bagi mereka yang berpuasa selain meninggalkan makan dan minumnya kemudian meninggalkan 
juga syahwat-serakahnya, maka Allah akan menganugerahkan kepadanya dua kegembiraan sebagaimana
 disabdakan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam:

                            يَقُوْلُ عَزَّ وَجَلَّ : اَلصَّوْمُ لِيْ وَاَنَا اَجْزِيْ بِهِ ، يَدَعُ شَهْوَتَهُ وَاَكْلَهُ وَشُرْبَهُ مِنْ اَجْلِيْ ، وَالصَّوْمُ جُنَّةٌ ، وَلِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ ، فَرْحَةٌ حِيْنَ يُفْطِرُ ، وَفَرْحَةٌ حِيْنَ يُلْقَى رَبَّهُ.
 
"Azza Wajalla berfirman:  Puasa itu untuk Aku dan Akulah memberinya pahala. 
 Ia meninggalkan syahwatnya, makanannya dan minumannya kerana Aku. 
 Puasa itu perisai.  Bagi orang yang berpuasa dua kegembiraan, kegembiraan semasa 
berbuka dan kegembiraan semasa menemui Tuhannya".[6]



كُلُّ حَسَـنَةٍ يَعْمَلُهَا ابْنُ آدَمَ فَلَهُ عَشْرُ اَمْثَالِهَا اِلاَّ الصِّيَامَ لِيْ وَاَنَا اَجْزِيْ بِهِ
 
"(Hadis Kudsi):  Segala kebaikan yang dikerjakan oleh anak Adam baginya 
sepuluh kebaikan sepertinya, kecuali puasa, ia untukKu dan Aku sendirilah yang 
memberi ganjarannya".[7]

اِنَّ لِلصَّائِمِ فَرْحَتَيْنِ ، اِذَا اَفْطَرَ ، وَاِذَا لَقِيَ اللهَ فَجَزَاهُ فَرِحَ.

"Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa dua kegembiraan, (pertama kegembiraan) 
apabila berbuka dan (kedua kegembiraan) apabila menemui Allah. Maka Allah akan 
memberinya balasan maka itulah kegembiraan" [8]

وَمَنْ كَانَ مِنْ اَهْلِ الصِّيَامِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الصِّيَامِ
 
"Dan sesiapa yang tergolong orang yang berpuasa, ia akan dipanggil (ke syurga) 
melalui pintu puasa".[9]
 
            Di samping menunaikan kewajipan puasa maka sesiapa yang menambah ibadahnya dengan 
amalan-amalan sunnah (tatawu’) seperti bertarawikh, bertadarus, berzikir (mengikut secara sunnah), 
bersedekah dan sebagainya untuk bertaqarrub kepada Allah dengan penuh keimanan, tunduk, khusyu',
 ikhlas, sabar dan meninggalkan dosa-dosa besar, maka diberikan kepadanya pengampunan serta
 pahala yang amat besar.  Sebagaimana firman Allah: 
                        اِنَّ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ ، وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِيْنَ وَالْقَانِتَاتِ ، وَالصَّادِقِيْنَ وَالصَّادِقَاتِ ، وَالصَّابِرِيْنَ  
                   والصَّابِرَاتِ ، وَالْخَاشِعِيْنَ وَالْخَاشِعَاتِ ، وَالْمُتَصَدِّقِيْنَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ ، وَالصَائِمِيْنَ وَالصَّائِمَاتِ ، وَالْحَافِظِيْنَ فَرُوْجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ ، وَالذَّاكِرِيْنَ اللهَ كَثِيْرًاوَالذَّاكِرَاتِ اَعَدَّاللهُ لَهُمْ مَّغْفِرَةً وَاَجْرًاعَظِيْمًا
 
"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim,  lelaki dan perempuan yang mukmin, 
lelaki dan perempuan yang tetap taat dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang 
benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki
 dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan
 perempuan yang memelihara farajnya (kehormatannya), lelaki dan perempuan 
yang banyak mengingati Allah, Allah menyediakan bagi mereka keampunan dan
 pahala yang besar".[10]
            Bagi orang yang berpuasa kemudian diiringi puasanya dengan memperbanyak amalan-amalan sunnah,
 maka selain diampunkan dosa-dosanya yang lalu dan mendapat pahala yang besar, maka ia juga dimasukkan
 ke dalam golongan orang-orang siddiqin, syuhada dan solehin sebagaimana 
sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam
                                                  عَنْ اَبِى هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُـوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَنْ قَامَ رَمَضَانَ اِيْمَانًا وَاحْتِسَابَا غُفِرَ لَهُ مَاتَقَدَّمَ لَهُ مِنْ ذَنْبِهِ
 
"Dari Abi Hurairah radiallahu 'anhu berkata:  Bersabda Rasulullah sallallahu 'alaihi 
wa-sallam:  Barangsiapa yang bangun (menghidupkan ibadah) dibulan Ramadan
 dengan penuh keimanan dan ihtisab (mengharapkan balasan yang baik), 
maka diampunkan dosanya yang telah lalu".[11]
            Dan diriwayatkan dari Amr bin Murrah al-Juhani radiallahu 'anhu
"Datang seorang lelaki kepada Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam lalu 
ia berkata:  Ya Rasulullah!  Apa pendapatmu jika aku bersaksi bahawa tidak ada
 sesembahan yang hak kecuali Allah, engkau adalah Rasulullah, aku solat lima waktu, 
aku tunaikan zakat, aku berpuasa Ramadan dan solat tarawih di malam harinya,
 termasuk golongan manakah aku?  Baginda menjawab:  Termasuk golongan siddiqin 
dan syuhada".[12]
            Perlu diketahui oleh setiap mukmin bahawa Allah memberkati bulan Ramadan kerana terdapat
 banyaknya kebaikan dan keutamaan di dalam bulan tersebut antaranya:

Keutamaan Pertama
Dibulan Ramadan terdapat malam Lailatul Qadar. Yang mana dikeranakan oleh malam tersebut 
maka ibadah seseorang mukmin lebih baik dari beribadah diseribu bulan yang lain atau lebih mulia 
dari beribadah sepanjang seribu bulan.  Keutamaan bulan Ramadan juga ialah apabila 
Allah Subhanahu wa-Ta'ala memilih malam Lailatul Qadar diturunkan padanya al-Quran untuk 
membimbing manusia ke jalan hidayah dan kemuliaan.Orang-orang beriman digalakkan agar 
berlumba-lumba bangun melakukan amal ibadah dengan penuh keimanan dan mengharapkan 
pahala dari Allah, kerana bulan ini adalah bulan yang paling mulia di sisi Allah.  Keutamaannya
 sangat besar sebagaimana digambarkan dalam surah al-Qadar: 
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ.
 
"Malam Lailatul Qadar itu lebih baik dari seribu bulan".[13]
 
       Malam Lailatul Qadar dijelaskan oleh al-Quran sebagai malam yang di penuhi dengan berkat, rahmat
 dan fadhilat sebagaimana firman Allah:

                                             اِنَّا اَنْزَلْنَاهُ فِى لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ اِنَّاكُنَّا مُنْذِرِيْنَ ، فِيْهَا يُفْرَقُ كُلُّ اَمْرٍ حَكِيْمٍ اَمْرًا مِنْ عِنْدِنَا اِنَّا كُنَّا مُرْسَـلِيْنَ ، رَحْمَةً مِّنْ رَّبِّكَ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ.
 
"Sesungguhnya Kami menurunkan al-Quran di malam Lailatul Qadar pada malam 
yang penuh berkat.  Sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan 
(kepada manusia), pada malam (penuh berkat) itu ditetapkan (dijelaskan) 
semua perkara dari Kami.  Kerana sesungguhnya Kami sentiasa mengutus
 para rasul, sebagai rahmat Allah Tuhan engkau.  Sesungguhnya 
Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui". Ad-Dukhan, 44:3-6.
Bilakah Malam Lailatlul Qadar?
            Dalam sebuah hadith, Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam telah bersabda:
قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِى الْوِتْرِ مِنَ الْعَشْرِ اْلاوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ
 
"Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda:  Pilihlah (carilah) 
malam Lailatul Qadar di (pada hari) ganjil dari sepuluh terakhir dari 
bulan Ramadan".[14]

Imam Syafie rahimahullah berkata:
"Menurut pemahamanku, wallahu a’lam, Nabi sallallahu 'alaihi wa-sallam setelah
 ditanya: Apakah kami mencarinya dimalam ini?  Baginda menjawab:  Carilah dimalam 
tersebut".[15]
Adapun yang dimaksudkan:  "Carilah dimalam tersebut", ia telah diterangkan dari Ibnu Umar 
radiallahu 'anhuma beliau berkata:  Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam bersabda:
"Carilah (malam tersebut) pada sepuluh hari terakhir, jika tidak mampu janganlah 
tertinggal tujuh hari yang sisanya".[16]
 
Dari Aisyah radiallahu 'anha pula berkata: 
 
“Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam bersungguh-sungguh beribadah pada sepuluh hari terakhir yang tidak pernah dilakukannya di waktu yang lain".[17]
 
Aisyah radiallahu ‘anhu berkata lagi: 
 
“Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam jika telah masuk sepuluh hari terakhir, 
baginda mengikat kuat kainnya, menghidupkan malamnya dan
membangunkan isterinya".[18]


Keutamaan Kedua
Dikhususkan diperintahkan oleh Allah Subhanahu wa-Ta’ala pada malam bulan Ramadan 
agar turun para malaikat bersama malaikat Jibril ‘alaihis salam ke langit dunia.  Firman Allah: 
تَنَزَّلُ الْمَلاَئِكَةُ وَالرُّوْحُ فِيْهَا بِاِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ اَمْرٍ
 
"Pada malam (Lailatul Qadar) turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan 
izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan".[19]
 
            Ganjaran bagi orang-orang beriman yang menghidupkan malam Lailatul Qadar dengan beramal
 soleh seperti membaca al-Quran, solat tarawikh, mengerjakan umrah dan sebagainya adalah pengampunan
dosa-dosanya yang telah lalu.  Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda:
قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ اِيْمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.
 
"Bersabda Rasulullah sallallahu‘alaihi wa-sallam:  Sesiapa yang bangun di malam 
Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan ihtisab, diampunkan dosanya yang 
telah lalu".[20]



Keutamaan Ketiga
Ganjaran pahala yang besar diberikan kepada sesiapa yang bertadarus 
(membaca dan mempelajari al-Quran) dibulan yang mulia ini, kerana mengikut contoh
 Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam yang bertadarus dengan Jibril 'alaihis salam 
di Ramadan, sebagaimana juga amalan para sahabat dan para Salaf as-Soleh.  
Begitu juga al-Quran pula diturunkan dibulan yang penuh keberkatan ini sebagaimana 
firman Allah Azza wa-Jalla
شَهْرُرَمَضَانَ الَّذِىْ اُنْزِلَ فِيْهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ ، فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ.
 
"Bulan Ramadan itulah bulan di dalamnya diturunkan al-Quran yang menjadi 
petunjuk bagi manusia, menjadi keterangan-keterangan dari petunjuk itu sehingga
 membezakan antara yang hak dengan yang batil.  Maka barangsiapa antara kamu 
melihat bulan itu hendaklah ia berpuasa".
                                                                                                                 Al-Baqarah, 2:185.
 
وَكَانَ يَلْقَاهُ فِى كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ يَتَدَارَسَهُ الْقَرْآنَ
 
"Yang mana baginda (Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam) bertemu Jibril pada
 setiap malam dari bulan Ramadan, baginda bertadarus al-Quran".[21]


Keutamaan Keempat
Segala jin-jin jahat dan syaitan dibelenggu dengan rantai, ini supaya tidak dapat bebas 
mengoda dan merosakkan ibadah puasa dan segala ibadah manusia yang beriman sebagaimana
 bebasnya di bulan-bulan yang lain.  Pintu-pintu neraka ditutup dan pintu-pintu langit dan
 syurga dibuka kepada mereka yang berpuasa dengan penuh keimanan.  
Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam bersabda: 
                       قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اِذَا جَاءَ رَمَضَانُ فُتِّحَتْ اَبْوَابُ الْجَنَّةِ ، وَغُلِّقَتْ اَبْوَابُ النَّارِ ، وَصُفِّدَتِ الشَّيَاطِيْنَ.
 
"Telah bersabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam:  Jika datang bulan 
Ramadan dibukalah pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan 
dibelenggulah para syaitan".[22]
 
اِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ ، فُتِّحِتْ اَبْوَابَ السَّـمَاءِ ، وَغُلِّقَتْ اَبْوَابُ جَهَنَّمَ ن وَسُلْسِلَتِ الشِّيَاطِيْنَز
 
"Apabila masuk bulan Ramadan, dibuka pintu-pintu langit, ditutup pintu 
jahanam dan dirantai para syaitan".[23]
 
"Jika telah datang awal malam bulan Ramadan diikatlah para syaitan dan jin-jin 
yang jahat, ditutup pintu-pintu neraka, tidak ada satu pintu pun yang dibuka dan 
dibukalah pintu-pintu syurga, tidak ada satu pintu pun yang tertutup, menyerulah 
seorang penyeru:  Wahai orang yang ingin kebaikan lakukanlah!  Wahai orang yang 
ingin keburukan kurangkanlah!   Allah mempunyai orang-orang yang dibebaskan 
dari neraka, itu terjadi pada setiap malam".[24]
 
            Maksud "dibebaskan dari neraka", ialah diberi pengampunan dibulan Ramadan bagi pelaku
 maksiat yang bakal ke neraka lantaran beribadah, bertaubat, beristigfar dan permohonan doanya
 kepada Allah yang dilakukan dengan penuh keimanan, kekhusyukan dan keikhlasan terutamanya
 dimalam Lailatul Qadar.   Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam bersabda: 
"Allah memiliki para hamba yang dibebaskan dari neraka setiap siang dan malam 
Ramadan, dan setiap muslim yang berdoa akan dikabulkan doanya".[25]
 
Baginda bersabda lagi:  "Barangsiapa yang mencarinya (Lailatul Qadar), carilah pada 
tujuh hari terakhir" [26]


Keutamaan Kelima
Dibuka luas pintu-pintu rahmah (untuk menperolehi pahala yang berganda) dan doa yang 
dipohon dengan penuh keikhlasan dikabulkan.  Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam
 telah bersabda:
اِذَا كَانَ رَمَضَانُ فُتِّحَتْ اَبْوَابُ الرَّحْمَةِ
 
"Apabila tiba bulan Ramadan, maka dibuka pintu-pintu rahmah".[27]
 
            Di samping mengerjakan ibadah-ibadah tatawwu' (sunnah) seperti bertadarus (membaca) 
al-Quran agar dengannya membersihkan jiwa dan menghancurkan syahwat, maka Nabi Muhammad 
menganjurkan agar memperbanyakkan doa.
"Diriwayatkan dari Aisyah radiallahu 'anha beliau berkata:  Ya Rasulullah! 
 Apa pendapatmu jika kau tahu bila malam Lailatul Qadar, apa yang aku ucapkan? 
 Baginda bersabda:  Ucapkanlah (doa):
 

اَللَّهُمَّ اِنَّكَ عَفُوٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّيْ
Bermaksud:  "Ya Allah! Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan 
Mencintai orang yang meminta ampun, maka ampunilah aku".[28]


Keutamaan Keenam
Bulan Ramadan adalah bulan pengampunan dosa lantaran keutamaan dan tingginya kedudukan 
ibadah puasa di sisi Allah ‘Azza wa-Jalla.  Seandainya seseorang yang berpuasa mempunyai 
dosa seperti buih di lautan, nescaya akan diampunkan apabila meminta pengampunan dengan 
 sebab ibadah puasanya yang diberkahi.  Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam  bersabda: 
مَنْ قَامَ رَمَضَانَ اِيْمَانًا وَاحْتِسَابًا ، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.
 
"Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadan dengan penuh iman dan ihtisab, 
maka akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu".[29]
 
            Itulah janji Allah kepada mereka yang beriman dan mengerjakan ibadah puasa dibulan Ramadan
 dengan penuh keikhlasan dan kesabaran.
اَلصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ وَالْجُمْعَةُ اِلَى الْجُمْعَةِ وَرَمَضَانُ اِلَى رَمَضَانِ فَكَفَّرَاتٌ لِمَا بَيْنَهُنَّ مَااجْتُنِبَتِ الْكَبَائِرِ.
 
"Solat yang lima, Jumaat keJumaat, Ramadan keRamadan adalah penghapus dosa 
yang terjadi di antara waktu tersebut jika menjauhi dosa-dosa besar".[30]
 
            Setiap mukmin sewajarnya mengambil kesempatan ini disetiap tibanya bulan Ramadan dengan 
banyak mengerjakan amal ibadah dengan penuh tawadduk, khusyuk dan penuh keikhlasan.

Keutamaan Ketujuh
Dibulan Ramadan, segala amal ibadah yang dikerjakan dengan penuh keimanan, keikhlasan,
 khusyuk dan tawadduk jika tidak diselang-seli dengan dosa-dosa besar, bid'ah dan khurafat, 
maka pahalanya akan digandakan.  Oleh itu digalakkan agar menjadikan bulan Ramadan sebagai 
bulan memperbanyak beramal ibadah dan berdoa.  Segala doa akan dimakbulkan sehingga 
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam sendiri melipat-gandakan ibadah dan doanya disetiap 
bulan Ramadan:
                                  عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ : كَانَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّىاللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اَجْوَدَ النَّاسِ وَكَانَ اَجْوَدُ مَا يَكُوْنُ فِى رَمضَانَ حِيْنَ يَلْقَاهُ جِبْرِيْلَ فِىكُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ يُدَارِسُهُ الْقُرْآنَ
 
"Dari Ibn Abbas radiallahu ‘anhuma berkata:  Rasulullah sallallahu 'alaihi 
wa-sallam adalah manusia yang paling pemurah, maka dia akan lebih pemurah 
dibulan Ramadan, dimana baginda ditemui oleh Jibril pada setiap malam
 Ramadan mengajarkan baginda al-Quran"[31]
 
            Tanda hikmah, kemuliaan dan berlipat gandanya pahala setiap ibadah dibulan Ramadan 
itu banyak, antaranya diwajibkan zakat fitrah, disunnahkan banyak bersedekah (infaq), digalakkan
 beriktikaf di masjid dan pahala umrah bagi yang mampu mengerjakannya dinilai sama seperti
 mengerjakan haji berserta Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam.  Sebagaimana sabda baginda: 
وَاِذَا صَلَّى الْفَدَاةَ دَخَلَ مَكَانَهُ الَّذِيْ اِعْتَكَفَ فِيْهِ
 
"Setelah selesai sembahyang subuh, baginda masuk ke tempat kebiasaan
 baginda beriktikaf di bulan Ramadan".[32]
 
يَعْتَكِفْ فِى كُلِّ رَمَضَانَ عَشْرَةَ اَيَّامٍ فَلَمَّا كَانَ الْعَامُ الَّذِيْ قُبِضَ فِيْهِ اِعْتَكَفَ عِشْرِيْنَ يَوْمًا
 
"Pada setiap bulan Ramadan baginda beriktikaf disepuluh (terakhir) dan setelah tahun kewafatannya baginda beriktikaf didua puluh hari (yang terakhir)".[33]
Antara tanda kemuliaan dan berkahnya amal ibadah dibulan Ramadan dapat difahami 
dari hadith yang menjelaskan pahala yang besar yang diberikan kepada mereka yang
 mengerjakan umrah dibulan tersebut:
قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اِنَّ عُمْرَةً فِى رَمَضَانَ تَقْضِى حَجَّةٌ اَوْ حَجَّةً مَعِيْ
 
"Sesungguhnya mengerjakan umrah di bulan Ramadan sama seperti mengerjakan
 satu haji atau mengerjakan haji bersamaku".[34]


Puasa Orang Munafik
          Di dalam hadis riwayat Muslim rahimahullah terdapat sepotong hadis yang menceritakan
 perihal ibadah orang munafik termasuklah ibadah puasa: 
اَيَاتُ الْمُنَافِقِ ثَلاَثٌ : اِذَا حَدَّثَ كَذَبَ ، وَاِذَا وَعَدَ اَخْلَفَ ، وَاِذَا ائْتُمِنَ خَانَ ،وَاِنْ صَامَ وَصَلَّى وَزَعَمَ اَنَّهُ مُسْلِمٌ.
 
"Tanda-tanda munafik tiga: Apabila berkata dia bohong, apabila berjanji
 dia mungkir dan apabila diberi amanah dia berkhianat, sekalipun dia berpuasa, 
 bersolat dan menyangka dirinya muslim".[35]
 
            Antara contoh puasa orang Munafik ialah apabila seseorang yang berpura-pura berpuasa 
di hadapan orang lain sedangkan hakikatnya dia tidak berpuasa (berbohong) lantaran malu jika
 diketahui orang dia tidak berpuasa, atau terpaksa berpuasa lantaran ia duduk bersama orang yang 
berpuasa kerana terasa malu jika tidak berpuasa, atau beralasan sakit sehingga tidak mahu berpuasa 
sedangkan yang sebenarnya dia adalah seorang yang berkeadaan sihat wal-afiat.  Maka orang-orang 
seperti ini tergolong dalam golongan orang yang nifaq walaupun dia masih merasa dirinya seorang muslim.  
Kerana orang seperti ini akan senang bersama orang yang tidak berpuasa, sama ada orang yang tidak
 berpuasa itu masih mengaku muslim atau orang kafir.
Oleh itu, hindarilah sifat-sifat nifak ini agar Allah Subhanahu wa-Ta’ala menerima 
dan memberkati segala ibadah kita termasuklah ibadah puasa.  Lakukanlah segala ibadah 
yang wajib atau yang sunnah semata-mata kerana Allah, kerana demikianlah perintah dari 
 Allah Azza wa-Jalla sebagaimana firmanNya: 
وَمَا اُمِرُوْا اِلاَّ لِيَعْبُدُوْا اللهَ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ حُنَفَآءَ
 
"Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan 
 memurnikan ketaatan (ikhlas) kepadaNya dalam (menjalankan) agama 
dengan lurus".    
Al-Bayyinah, 98:5. 
Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam bersabda:
                                                                      مَنْ صَامَ رَمَضَانَ اِيْمَانً وَاحْتِسَابًا وَنِيَّةً وَقَالتْ عَائِشَةُ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : يُبْعَثُوْنَ عَلَى نِيَّتِهِمْ
 
"Sesiapa yang berpuasa Ramadan (berpuasalah dengan) penuh keimanan,
 ihtisab dan niat.  Berkata Aisyah radiallahu 'anha:  
Nabi sallallahu 'alahi wa-sallam bersabda: Mereka (yang berpuasa) 
akan  dibangkitkan (di Hari Kiamat) menurut niat mereka".[36]



[1].  H/R  Ahmad (9133)
[2].  H/R Bukhari (3581)  al-Jihad.
[3].  H/R Ahmad (17233).
[4].  H/R Ahmad. (7714).
[5].  H/R Bukhari (547) al-Libas.
[6].  H/R Bukhari (6938)  at-Tauhid.
[7].  H/R an-Nasai(2189)  as-Siam.
[8].  H/R Ahmad (6877).
[9].  H/R Bukhari (3393).  al-Munaqib.
[10].  Al-Ahzab, 33:35.
[11].  H/R  Bukhari (36)  al-Iman.
[12].  H/R Ibnu Hibban No.  11.  Lihat Zawaid.  Sanadnya sahih.
[13].  Surah al-Qadar, 97:3.
[14].  H/R Bukhari (1878)  Solat at-Tarawikh.
[15].  Lihat:  Syarhus Sunnah, 6/388.
[16].  H/R Bukhari (3/221).  Muslim (1165).
[17].  H/R  Bukhari (4/233).  Muslim (1174).
[18].  H/R  Muslim.
[19].  Al-Qadar, 97:4.
[20].  H/R Bukhari (1875) Solat at-Tarawikh.
[21].  H/R Bukhari (5) Badul Wahyu.
[22].   H/R Bukhari (4/97).  Muslim (1079).
[23].   H/R Bukhari (1766).  as-Saum.
[24].   H/R Tirmizi (682).  Ibn Majah (1642).  Ibnu Khuzaimah (3/188). Hadis Hasan.
[25].   H/R Bazzar (3142).  Ahmad (2/254).  Ibn Majah (1643).  Hadis sahih.
[26].   Ibid.
[27].   H/R Muslim (1794).  as-Siam.
[28].  H/R Tirmizi (3706)  Ibn Majah (3850) sanadnya sahih.  Lihat Syarah  Bughyatul Insan fi 
Wadhaifi Ramadan.  Hlm. 55-57.  Ibn Rejab al-Hambali.
[29].  H/R Bukhari (4/99).  Muslim (759).
[30].  H/R  Muslim (233).
[31].  H/R  Bukhari No 5. Badul Wahyu.
[32].  H/R  Bukhari (1900)   al-Iktikaf.
[33].  H/R  Bukhari (1903).  al-Iktikaf.
[34].  H/R  Bukhari (1730)  al-Haj.
[35].  H/R Muslim No. 90.  al-Iman.
[36].  H/R Bukhari.  as-Saum.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...